loading...
ورزشی
راکا همتی بازدید : 65 دوشنبه 30 آبان 1390 نظرات (1)
این روزها مهمترین بحثی که در میان علاقه مندان فوتبال در جریان است ، بدون تردید بحث رقابت رونالدو و مسی برای بدست آوردن توپ طلا است . وجود این دو بازیکن در دو تیم پر هوادار رئال مادرید و بارسلونا نیز مزید بر علت شده است و باعث شده است که حساسیت رقابت این دو بازیکن دو چندان شود . بی شک این امر کار قضاوت را نیز برای مسئولان فیفا سخت تر خواهد کرد .

در این مقاله قصد داریم به افتخاراتی که این دو بازیکن در سال 2011 کسب کرده اند اشاره ای کوتاه و مختصر داشته باشیم و بدون هیچ گونه تعصبی ، یک جمع بندی کلی در مورد برترین بازیکن داشته باشیم . هرچند قضاوت در این باره بر عهده صاحب نظران است و نظر ما صرفا بر اساس نتایج و آماری است که از این دو بازیکن در اختیار داریم .

کریستیانو رونالدو

این مرد پرتغالی یکی از بازیکنانی است که بدون هیچ اغراقی در تاریخ فوتبال هیچ گاه فراموش نخواهد شد و تمامی فوتبال دوستان نام او و گل های زیبای او را به هیچ وجه فراموش نخواهند کرد . رونالدو یکی از بازیکنانی است که شاید در عصر خود کم نظیر و شاید بی نظیر باشد .

آمار خیره کننده گلزنی رونالدو در لالیگا در فصل 2011-2010 بی شک مهمترین اتفاقی بود که رونالدو موفق به انجام آن در سال 2011 شد . در فصل قبل لالیگای اسپانیا ، رونالدو تاریخ ساز شد و توانست تمامی رکوردهای گلزنی را جابجا کند و حتی رکورد جدیدی را نیز توانست به نام خود ثبت نماید . رونالدو با 40 گلی که در 34 دیدار برای رئال مادرید به ثمر رساند ، علاوه بر آنکه توانست رکورد تلمو ساررا و اوگو سانچس را که هر دو 38 گل را به ترتیب در 30 و 35 دیدار به ثمر رسانده بودند ، شکست ، توانست نام خود را به عنوان تنها بازیکنی در تاریخ فوتبال ثبت کند که در یک فصل 40 گل یا بیشتر را برای تیمش به ثمر رسانده است .

جالب است بدانید مسی در این زمینه از رونالدو عقب است ، زیرا او در 33 بازی که برای بارسلونا در لالیگا انجام داد توانست فقط 31 گل را به ثمر برساند . از همین رو بود که جایزه  کفش طلا به رونالدو پرتغالی رسید .

رونالدو در فصل قبل به نوعی آقای گل جام حذفی نیز بود ، رونالدو در هشت دیدار هفت گل را برای رئال مادرید به ثمر رساند . یکی از این هفت گل ارزش بسیار فراوانی برای رونالدو داشت و بی شک یک از خاطر انگیزترین گل های او برای رئال بوده است . رونالدو در فینال جام حذفی با تک گلی که به بارسلونا زد توانست رئال را بعد از دوسال صاحب یک جام نماید ، از طرف دیگر به حسرت 18 ساله رئال مادرید برای قهرمانی در جام حذفی  پایان دهد .

رونالدو در فصل قبل آقای هت تریک لالیگا نیز لقب گرفت و با شش هتریکی که در لا لیگا انجام داد در تاریخ لالیگا جاودانه شد . هرچند به نظر می رسد این فصل شاهد رکورد بالاتری از رونالدو باشیم .

لازم به ذکر است که کریستیانو رونالدو پس از آقای گلی در اسپانیا ، به تنها بازیکنی در تاریخ فوتبال مبدل شد که توانسته در دو لیگ معتبر دنیا موفق به کسب عنوان آقای گلی شود .

آقای گل لالیگا در فصل قبل موفق به کسب جایزه پی چی چی (آقای گل ) از سوی روزنامه ورزشی مارکای اسپانیا نیز شد .

اگر نگاهی به بازی های ملی کریس نیز بیندازیم متوجه خواهیم شد که او در تیم ملی نیز در سال 2011 بسیار موفق ظاهر شده و در 9 بازی هفت گل را به ثمر رسانده است و یکی از چهره های بسیار تاثیر گذار در صعود تیم ملی پرتغال به یورو 2012 بود .

شاید اگر رونالدو به همراه رئال می توانست لیگ قهرمانان اروپا را فتح کند ، دیگر هیچ گونه استرسی را از بابت توپ طلای اروپا نداشت و این جایزه ارزشمند را در دستان خود می دید . اما کمبود افتخارات تیمی باعث شده است تا رونالدو کمی در سایه مسی قرار گیرد . زیرا این روزها همه غافل از درخشش چابی  و اینیستا ، پیروزی های اخیر بارسلونا را به نام مسی و گواردیولا می نویسند و این امر باعث شده است تا مسی بیش از آنچه که هست نمایان و جلوه گر شود .

لیونل مسی  

مسی ستاره 24 ساله آرژانتینی تیم بارسلونا یکی از نوابغ دنیای فوتبال است که بدون تردید پله و مارادونا نیز به درخشش ها و جلوه گری های او در فوتبال مدرن امروز غبطه خواهند خورد . اما برای مسی بیش از آنکه رقابت با پله و مارادونا جالب باشد ، رقابت با رونالدو پرتغالی جالب و شگفت انگیز است . بازیکنی که در لالیگا حریف اوست ، در لیگ قهرمانان رقیب اوست ، در کسب عناوین و افتخارات فوتبال روز دنیا رقیب اوست ، بازیکنی که دائما با او قیاس می شود و گاه و بی گاه گوی سبقت را از او می دزدد و پیش تازی می کند .

این ستاره آرژانتینی در فصل قبل باوجود آنکه در گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا از رونالدو پیشی گرفت و توانست در 13 دیدار 12 گل را به ثمر برساند ، اما در مجموع نتوانست بیش از رونالدو گلزنی کند و هردو آن ها در این فصل در کلیه رقابت ها 53 گل را برای تیمشان به ثمر رساندند .

مسی در جریان لیگ قهرمانان اروپا در سال 2011 ، توانست عنوان آقای گلی را از آن خود کند و به لطف قهرمانی بارسلونا در این جام توانست به عنوان بازیکن جام لقب بگیرد . هرچند نباید از این نکته غافل شویم که مسی نقش به سزایی در قهرمانی بارسلونا در این دوره از لیگ قهرمانان داشت .

عنوان برترین بازیکن اروپا در سال 2011 ، لیونل مسی لقب گرفت تا این بازیکن به نوعی مزد زحمات و درخشش های خود در تیم بارسلونا را بگیرد و تا حدی گوی سبقت را رونالدو بدزدد و نشان دهد که شایستگی های او برای کسب عنوان توپ طلا بیشتر است .

در رقابت های کوپا دل ری (جام حذفی) اسپانیا ، مسی نیز همانند رونالدو هفت گل را به ثمر رساند و آقای گل شد . هرچند قهرمانی در این جام به رئال رسید تا بارسلونا نتواند سه گانه دیگری را فتح نماید .

یکی از آمارهایی که بررسی آن بیش از پیش نبوغ مسی را به رخ خواهد کشید ، شمار پاس های منجر به گلی است که این بازیکن می دهد . این امر جدا از امر گلزنی نشان از آمادگی بالای ذهنی یک مهاجم دارد که می تواند دیگر بازیکنان را نیز در موقعیت گل قرار دهد . مسی در فصل قبل لا لیگا موفق شد 18 پاس منجر به گل دهد . در صورتیکه رونالدو فقط 10 بار موفق به دادن پاس منجر به گل شد . هر چند بد نیست بدانیم در این فصل آنخل دی ماریا در 12 هفته گذشته از لالیگا 10 پاس گل را داده است و به نظر می رسد رکورد فصل قبل مسی را جابجا خواهد کرد .

با همه این موارد کسب دو عنوان قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمان اروپا ، ارزش فوق العاده ای برای مسی داشته و خواهد داشت و به نوعی زمینه ساز شد تا درخشش های مسی بیش از پیش به چشم آیند و این ستاره بیش از رقیبان خود جلوه نماید . همین امر نیز تاثیر بسزایی در کسب توپ طلای فیفا توسط مسی خواهد داشت .

تنها نکته منفی در کارنامه مسی آمار ناامید کننده مسی در بازی های ملی است ، او در 13 دیدار ملی در سال 2011  فقط چهار بار موفق به گلزنی شده است . اما نباید از این امر نیز غافل شویم که او علی رغم آمار ضعیف در گلزنی توانسته 10 بار پاس منجر به گل دهد ، که از این حیث می تواند بار دیگر نبوغ خود را به رخ بکشد . اما به هر ترتیب او در بازی های ملی فروغ خاصی ندارد و در حد نام خود ظاهر نشده است .

یکی از برتری هایی که لیونل مسی نسبت به رونالدو دارد ، این است که مسی در بازی های حساسی همچون ال کلاسیکو نیز موفق به گلزنی های مکرر شده است و اختلاف بسیار زیادی را با رونالدو دارد .

با همه این موارد ، انتخاب یکی از این دو بازیکن به عنوان برترین بازیکن سال ، کار بسیاری دشواری خواهد بود چون هرکدام از این دو ستاره توانایی هایی را دارند که زیبایی های فوتبال را چند برابر کرده است . اما در نهایت یکی از این دو بازیکن سال خواهند بود ، که در این میان به نظر می رسد شانس مسی برای کسب این عنوان بیشتر می باشد چون بازی درخشان و زیبایی مسی در بارسلونا وقتی همراه با نتیجه گیری تیم می شود ، چهره درخشان تری را از بازیکن ارائه می دهد و همین امر نیز باعث شده است تا مسی برتری نسبی را بر رونالدو داشته باشد . از طرف دیگر نبوغ مسی و توانایی تکنیکی بالای او باعث شده است تا درخشش های چابی  و اینیستا که زمینه ساز ظهور خلاقیت های او می شوند در سایه قرار گیرند و دیده نشوند و یا اینکه این مسی به تنهایی مرد شماره یک بارسا لقب گیرد ، این امر باعث جلوه گری بیش از حد مسی شده است و این امر در برتری او نسبت به رونالدو تاثیر زیادی دارد .

رونالدو با وجود آنکه آقای گل لالیگا و اروپا شد و توانست کفش طلا را به خود اختصاص دهد ، کمبود افتخارات تیمی تنها عاملی است که باعث شده است او در سایه مسی قرار گیرد . هرچند در سال 2011 درخشش فوق العاده ای را در  رئال مادرید داشت و بسیار با انگیزه نشان داد ، اما یادمان نرود که فوتبال یک بازی گروهی است و یکی از ویژگی هایی که باعث برتری یک بازیکن بر دیگری می شود تاثیرگذاری او بر تیم است . هرچند رونالدو تاثیر بی نظیری را بر رئال داشت اما در هرصورت رئال نه فاتح لالیگا بود و نه فاتح لیگ قهرمانان و این امر خود در کارنامه یک بازیکن یک ضعف به حساب می آید آن هم برای بازیکنی که ستاره تیم است و تمام چشم ها به سوی اوست .

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط کیانوش در تاریخ 1348/10/11 و 10:41 دقیقه ارسال شده است

خیلی قشنگ بود ممنونمشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 28
  • بازدید کلی : 2,267
  • کدهای اختصاصی
    09384080371تماس با مدیر